About
Adrian Nagel is a composer and music theorist. In addition to his artistic work, he teaches as a lecturer at the HfMDK Frankfurt and is pursuing a doctorate at the Hochschule für Musik Freiburg.
As a composer, he collaborates with visual artist Eva Gentner (www.evagentner.de) to create sound installations, which have been showcased at the Kunsthalle Baden-Baden and the Musiktagen Hitzacker, among others. He has also received commissions and has written works for Uli Fussenegger, ensemble recherche, Ensemble Musikfabrik (Emilio Pomàrico), Ensemble Phoenix Basel (Jürg Henneberger), Ensemble Aventure, and the Ensemble Proton Bern.
Furthermore, he is the winner of the Karlsruhe Composition Competition, received the 2017 Promotion Prize for Visual Arts from the Stiftung für Fruchtmalerei und Skulptur, and is a laureate of the ad libitum Composition Competition of the Netzwerk Neue Musik Baden-Württemberg in 2019.
His music has been performed in concerts in Germany, Switzerland, Austria, Spain, Ukraine, South Korea, Mexico, and the United States at festivals such as Labor Beethoven 2020 (Akademie der Künste Berlin), eclat Festival, Tonlagen Hellerau, Impulsfestival Graz, and Darmstädter Ferienkurse.
He studied composition and music theory in Dresden, Basel, and Freiburg under the guidance of Mark Andre, José M. Sánchez-Verdú, Caspar Johannes Walter, and Felix Diergarten. He also pursued additional studies with Michel Roth, Franz Martin Olbrisch, Michael Reudenbach, and Clemens Gadenstätter. He has gained further inspiration through masterclasses with Salvatore Sciarrino, Pierluigi Billone, Brian Ferneyhough, and Mathias Spahlinger.
Video
Audio
Works
INSTALLATION
Heliumorgel (2023–24)
für Orgelpfeifen, Glasglocke, Gebläse, mit Christopher Amm und Eva Gentner
UA 12.04.2024, Kunstverein Ludwigshafen
IV [Smartphones] (2019)
für Publikum mit Smartphones, mit Eva Gentner
UA 15.05.2019, Center of Contemporary Art Thessaloniki
III [Holzboxen] (2019)
für Podeste und Bassshaker, mit Eva Gentner
UA 24.02.2019, Akademie der Künste Berlin
II [Glasscheiben] (2018)
für vier hängende Glasscheiben und Transducer, mit Eva Gentner
UA 28.07.2018, Musiktage Hitzacker
I [Zementteppich] (2017)
für Zementteppich und 8 Lautsprecher, mit Eva Gentner
UA 24.11.2017, Kunsthalle Baden-Baden
ELEKTRONIK
Pauses in Putin's Presidential Address to the Federal Assembly on 21/02/2023 (2023) 16'
für Stereo-Lautsprecher
UA 12.04.2024, Kunstverein Ludwigshafen
Chords [MIDI organ] (2024) 11'
für MIDI-Orgel
UA 02.04.2024, Frankfurt am Main, Kunst- und Kulturkirche Allerheiligen
Sämtliche Sinuslängen [bei Viertel ≈ 43] (2017) 11'
für Mono-Lautsprecher
UA 20.11.2017, Hochschule für Musik Basel
Sämtliche Sinusimpulse [möglich bei 44.1 kHz] (2015) 68'
für Mono-Lautsprecher
UA 29.01.2016, Seoul, I am [ ]ing
Nucleus (Raumkern) (2014) 10'
für Live-Elektronik
UA 13.06.2014, Hochschule für Musik Dresden
ENSEMBLE
particles_[point sequences] (2021–23) 16'
für E-Gitarre, E-Drums, Synthesizer
UA 13.04.2023, Stuttgart, White Noise, Pony Says
Ausstellung II (2019) 15'
für 9 Gruppen à 5-8 Blasinstrumentenspieler
UA 05.02.2020, Theaterhaus Stuttgart, eclat, Ensemble Aventure, Stadtkapelle Lahr, Nicholas Reed
Glasbau (2015–16) 14'
für Oboe, Klarinette, Horn, Tuba, Klavier, Violine, Violoncello und Elektronik
UA 04.06.2016, Köln, WDR-Funkhaus, Ensemble Musikfabrik, Emilio Pomàrico
particles_[brute force] (2015–16) 15'
für Schlagzeug, Klavier, Akkordeon, E-Gitarre, Violine, Viola, Violoncello, Kontrabass, Elektronik und Video
UA 25.06.2016, Hochschule für Musik Basel, Ensemble Phoenix Basel, Jürg Henneberger
Schaltung (2017) 5'
für 4 Knackfroschspieler
UA 08.09.2017, Freiburg, Waldsee, Black Forest Percussion Group
Mosaik (2014–15) 10'
für Streichquartett
UA 27.10.2016, Hochschule für Musik Karlsruhe, Kubus Quartett
Passus (2013) 10'
für Bassklarinette, Violoncello, Klavier
UA 17.01.2014, Universität der Künste Berlin, Trio Sostenuto
Grat (2012–13) 12'
für Streichtrio
UA 21.09.2013, Freiburg, Morat-Institut, ensemble recherche
SOLO
Stillleben [Kontrabass] (2020) 10'
für Kontrabass, Elektronik
UA 13.03.2020, Akademie der Künste Berlin, Uli Fussenegger
Stillleben [Akkordeon I] (2019) 10'
für Akkordeon, Elektronik
UA 12.03.2020, Akademie der Künste Berlin, Julius Schepansky
Trias (2015) 10'
für Akkordeon, Elektronik und Video
UA 09.12.2015, Hochschule für Musik Basel, Stefanie Mirwald
Gamut (2015) 8'
für Klavier
UA 23.11.2015, Hochschule für Musik Basel, Helga Karen